QnA

Hva er sosiale medier?

Sosiale medier baserer seg på digitale plattformer hvor mennesker kommuniserer med hverandre i et mange-til-mange-forhold, og hvor innholdet hovedsakelig er skapt av brukerne selv.

Det er mye snakk om sosiale medier, men mange lurer kanskje på hva sosiale medier egentlig er. Sosiale medier baserer seg på digitale plattformer hvor mennesker kommuniserer med hverandre i et mange-til-mange-forhold, og hvor innholdet hovedsakelig er skapt av brukerne selv. I motsetning til andre type medier, så som TV, radio og aviser, som hovedsakelig er rettet mot en-til-mange-kommunikasjon.

Historie

Begrepet sosiale medier ble vanlig i Norge i 2008, men sosiale medier har eksistert lenge før dette. Allerede på 70-tallet ble det utviklet en rekke tjenester som lot internettbrukere kommunisere mange-til-mange, eksempelvis Usenet, Bulletin Board System (BBS), Multi User Dungeons (MUD) og Internet Relay Chat (IRC).

Sosiale medier i dag

I dag er sosiale medier de raskest voksende digitale tjenester. Hele 2/3 av Norges befolkning benytter seg av sosiale medier både til næring og privat. Det å ha en sosial profil i dag sees på som avgjørende for mange.

Sosiale medier er også den raskest voksende plattformen for digital markedsføring og har forbigått blant annet bruken av e-post. Mye av grunnen til dette er at i motsetning til e-post, hvor vi logger oss av og på, kan vi via sosiale medier være pålogget hele døgnet. Noe som gir oss større fleksibilitet og gjør oss mer tilgjengelige.

hva-er-sosiale-medier.jpg

Nyskapende og effektivt

Sosiale medier er en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltagelse i sosiale nettverk, samarbeid og utveksling av erfaring og kunnskap mellom fagfolk kan bli hverdagen for morgendagens kunnskapsmedarbeidere. Noe av essensen i sosiale medier er at innholdet skapes av brukerne selv. og det å “like” og “dele” andres innhold kan være med på å løfte og videreutvikle andres ideer. Det å bruke sosiale medier er vel så mye en endret måte å tenke og jobbe på, som en ny kommunikasjonskanal.

Et hav av muligheter

Sosiale medier kan benyttes til så mangt. Alt fra private samtaler mellom nære og bekjente til markedsføring for bedrifter. Det finnes uendelig mange sosiale plattformer tilpasset brukerens behov og utgangspunkt. Noen egner seg best til underholdning, som for eksempel YouTube. Andre er bedre egnet til profesjonell bruk, som LinkedIn eller Wikipedia.

Det utvikles stadig flere sosiale verktøy for å styrke intern kommunikasjon i bedrifter, og stadig flere satser på sosiale medier når det kommer til markedsføring. Enkelte mener at oppslagsverk som Gule sider og 1881 er i ferd med å dø ut, da denne informasjonen er å finne i sosiale medier og på bedriftens nettsider.

En sosial identitet

Det er viktig å huske på at alt man foretar seg på sosiale medier, er med på å skape en identitet – spørsmålet er hva slags identitet man skaper seg. Yngre tenker gjerne ikke så mye over det, men virksomheter har nok et mer bevisst forhold til det. Det er viktig å forstå hvordan man kan spre egne nyheter ved å lage en identitet som gjør at andre kan stole på deg og forholde seg til deg som person eller det din virksomhet står for. Man må dele tanker, innsikt, tips – by på seg selv – med varsomhet enten man er privat eller virksomhet.

Sosiale medier for virksomheter

Sosiale medier gir mange muligheter. Gode resultater avhenger av hvordan man utnytter dem. Allerede før oppstart bør virksomheten ha klart for seg hensikten med å bruke sosiale medier. Det kan lønne seg å utforske mediene og teste organisering og ansvarsfordeling, og gjøre nødvendige justeringer underveis. Slik skapes erfaringer som kan brukes til å avgjøre hvor mye ressurser bedriften skal bruke på sosiale medier.

Det er også viktig å merke seg at det ikke er alle virksomheter som har like stort utbytte av sosiale medier, som f. eks. saksbehandling og personlig oppfølging av brukere. Men sosiale medier bør være en del av den daglige mediehåndteringen. Det betyr ikke at man må legge ut innhold hver dag, men følge opp på konkurrenter og notere seg hendelser som kan være til nytte for virksomheten.