QnA

Hva er HubSpot?

HubSpot gir deg alle verktøy du behøver for å lykkes med din inbound marketing

Kundene sitter i førersetet. På tide å endre måten du driver markedsføring på.

Hva i huleste er nå egentlig HubSpot … og hvorfor skal du bruke det?

Husker du tilbake til en tid da varemesser, cold calling, direktereklame og kjøp av e-postlister var det som gjaldt?

Beklager å måtte si det, folkens, men den slags duger ikke lenger.

Det viser seg nemlig at kundene dine bare er helt vanlige mennesker. Og hvis den eneste måten du kan fange oppmerksomheten deres på, er å forstyrre dem med upersonlige meldinger – da bør du antagelig venne deg til å få en kald skulder.

Så ja, det er på tide å legge fra deg den støvete gamle markedsføringsmanualen. Tradisjonell markedsføring er simpelthen ut. I dag handler alt om å tiltrekke seg kunder gjennom inbound marketing.

Tygg litt på disse tallene:

  1. 2 millioner nordmenn er registrert i Reservasjonsregisteret (reservasjon mot telefonsalg og adressert reklame)
  2. 44 % av direktereklame blir aldri åpnet
  3. 86 % hopper over TV-reklamene

Ikke forstyrr kjøperne – tiltrekk dem. Gjør nettsiden til en magnet. Lag innhold, optimaliser det for søkemotorene og del det på sosiale medier. Dernest engasjerer du dine potensielle kunder med landingssider, CTA’er (calls to action), personalisert e-post og en brukervennlig nettside som gjør deg godt synlig for kundene dine uavhengig om de sitter på en smarttelefon, et nettbrett eller på en stor skjerm.

Slik markedsfører du deg til mennesker. Dette er inbound marketing.

Som vi sier her i Techweb: Markedsfør deg med magnet, ikke med hammer!

Hvordan sørger du så for å få en inbound marketing-strategi som faktisk gjør vei i vellinga i jungelen av komplekse fagområder som søkemotoroptimalisering, leads-generering, sosiale medier, dataanalyse, innholdsmarkedsføring, blogging, e-postmarkedsføring, osv.?

HubSpot, gutter og jenter. HubSpot er en programvare som setter inbound marketing i system. En komplett plattform som samler hver eneste tenkelige markedsførings- og distribusjonstaktikk du behøver for å tiltrekke deg og konvertere leads på nettsiden.

I det 21. århundre er HubSpot det samme for din markedsføringsstrategi som smarttelefonen er for dine hverdagsrutiner: Alt du må ha for å få ting til å gå som smurt, er integrert på ett og samme sted.

HubSpot gir deg programvaren, tjenestene og støtten du behøver for å bedrive markedsføring og salg på rette måten.

Nå for tiden er det en del markedssjefer som prøver å få til alt dette med bruk av en hel haug ulike verktøy, som MailChimp. Hootsuite, Optimizely og Google Analytics.

Det skjærer seg rimelig fort.

Du bruker en masse tid og penger på komplisert integrasjon, for ikke å snakke om å måtte sjonglere mellom flere innlogginger og passord, brukergrensesnitt, datasamlinger, kundestøtte, hjelpesenter, kundekontakter – og naturligvis løpende tilgang på hodepinetabletter.

Og trodde du at hodebryet går over der? Neida. Å flette sammen masse forskjellige enkeltverktøy gir deg ikke full oversikt over hva dine besøkende, leads og nye kunder foretar seg. Det betyr at du får mindre kontroll over hva som skjer, hvilke tiltak som funker, og hvilke endringer du bør gjøre. Det blir vanskeligere å måle ROI (return on investment), og du går dermed glipp av verdifulle muligheter til å konvertere, selge og begeistre kundene basert på deres egne premisser. Kort sagt får du veldig lite igjen for en hel masse investering.

HubSpot er annerledes.

Savner du å få et helhetlig bilde av hvor bra markedsføringsaktivitetene dine presterer? HubSpot gir deg alle verktøy du behøver for å lykkes med din inbound marketing:

  1. Blogging
  2. SEO
  3. Sosiale medier
  4. Landingssider
  5. Kontaktdatabase
  6. Marketing automation
  7. CTA’er
  8. E-post
  9. Analyse
  10. CRM

… og mere til.

Du kan holde orden på all dine digitale markedsføringsaktiviteter, gruppere dem etter kampanje og ikke minst få en skikkelig ROI gjennom hele kjøpstrakten. Med andre ord blir markedsføringen din målbar i alle ledd. Bare tenk litt over det – istedenfor å prøve å spleise en drøss med små, mindre effektive markedsverktøy, hvorfor ikke overlate markedsføringen til den kraftige plattformen som ligger rett foran nesen på deg? Med HubSpot har du én base for alle dine markedsføringsverktøy.

Over 15 000 kunder og 2 200 partnere i mer enn 90 land tar neppe feil.

Resultatet?

Du tiltrekker flere besøkende, engasjerer flere leads og begeistrer flere kunder. Alt på én og samme plattform, med kun én login, ett brukergrensesnitt og én database.