Nytt år, nye muligheter! Hva kan vel være bedre enn å starte det nye året med en oppfrisket og oppgradert nettside for bedriften? Man kommer nemlig ikke unna det faktum at nettsiden til en bedrift er et veldig viktig verktøy når det kommer til synlighet, og til å kommunisere med kunder.

Google har ulike parametre for hvordan de kommer frem til det mest relevante treffet når kunden søker, og nettsider får “poeng” i forhold til hvilke krav de oppfyller. Disse poengene er avgjørende for hvilken plass din nettside får på rangeringen gjennom organisk søk, og under her er noen tips som kan hjelpe deg med å oppnå høyere rangering.

Her er seks grunnleggende tips du enkelt kan gå gjennom på nettsiden din:

1. Mobilvennlig

Mobiltelefonen er som oftest alltid lett tilgjengelig, og de aller fleste bruker den flittig til å lese e-poster, sjekke sosiale medier, betale regninger, og ikke minst; søke etter informasjon! Hvis noen da havner inne på din nettside er det selvsagt viktig at siden er mobil- og nettbrett-tilpasset (les: responsiv), noe som er ekstra nødvendig for bedrifter som er avhengig av at kundene finner de gjennom nettet. Mobiltilpassede sider vil få tilleggspoeng av Google som kan føre til en høyere rangering på organisk søk.

2. Det visuelle

Se over bilder og design på nettsiden din. Kanskje bildene eller fargevalget ikke representerer bedriften din så godt lenger, eller er gått litt ut på dato? Har du en stilguide som du følger? Er nettsiden konsekvent i sitt design? Har bildene alt-tekst? Undervurder ikke det visuelle, det er det første inntrykket besøkeren får av din bedrift.

3. Hastighet på siden

Er hastigheten på nettsiden din langsom er dette noe Google «straffer» deg for ved å la det gå ut over plasseringen din på søkelisten. Det er også slik at en potensiell kunde gjerne avbryter søket og går videre til neste alternativ på søkelisten dersom det tar for lang tid for nettsiden din å laste. Hvis du skal velge mellom et fly som går direkte til ditt reisemål og et som mellomlander, til tross for at prisen er den samme, så velger du trolig direkteruten, ikke sant? Det finnes flere verktøy på nettet du kan bruke til å måle hastigheten på nettsiden din, for eksempel Website Grader.


4. Mer innhold/flere sider

Jo mer innhold på nettsiden din, jo bedre sjanser har den for å få god søkemotoroptimalisering! Men det er viktig å tenke på at innholdet må være relevant og verdifull for kunden din. Søkemotorene søker også kontinuerlig etter nytt innhold, og det kan påvirke rangeringen din positivt - dersom du arbeider kontinuerlig og aktivt med innholdet. Om du ser at en side har lav SEO, kan du med fordel republisere denne med noen små endringer på innholdet.

5. Blogg

En fagblogg er kort forklart kundens vei inn til din nettside. Det er nemlig slik at kunden sjelden starter kundereisen på førstesiden til nettsiden din. De aller fleste kommer inn til en nettside via en bedriftsblogg, og da er det en fordel å ha mange veier inn, ikke sant? Blogging er også en veldig viktig del av din innholdsmarkedsføring, og man må huske å optimalisere disse innleggene slik at søk og annonser sender dine potensielle kunder dit. 

6. Sikkerhet på siden

Google favoriserer sikkerhet og belønner de som har en sikker nettside med en bedre rangering på søkelisten. En sikker nettside er kryptert for å ivareta personopplysninger og kundekontakt, samt forhindre hacking og avlytting, og du kan enkelt se om en side er sikker ved at det står HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) med grønn skrift på adressen din. HTTP er kommunikasjonsprotokollen til internett, står det kun HTTP er den altså ikke sikker. Du kan lese mer om sikkerhet på nettsiden din her.

New Call-to-action